layout-wrota-lipiec2014-tlo-kultura

kultura.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

maj 2018
P W Ś C Pt S N
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

KONKURS PRAC DYPLOMOWYCH „DZIEDZICTWO I ROZWÓJ PODKARPACIA”

Województwo Podkarpackie zaprasza studentów z regionu do wzięcia udziału w konkursie prac dyplomowych „Dziedzictwo i Rozwój Podkarpacia”. Konkurs dedykowany jest do absolwentów szkół wyższych, których obronione prace dyplomowe dotyczą historii, współczesnego oblicza oraz przyszłości Podkarpacia. Łączna pula nagród wynosi 15 000 zł.  Szczegóły konkursu w rozwinięciu.

„Piaf” w Siemaszkowej

piafPo 15 latach na rzeszowską scenę dramatyczną wraca „Piaf” w reżyserii Jana Szurmieja. Premiera spektaklu zaplanowana jest na 16 i 17 lutego 2018 r. W tytułową rolę wcielą się dwie, doskonale znane miłośnikom Teatru im. Wandy Siemaszkowej aktorki: Dagny Cipora i Małgorzata Pruchnik-Chołka. Czy Edith Piaf zmarła nie zaznawszy miłości? Przez całe swoje krótkie, niespełna pięćdziesięcioletnie życie przeżyła więcej niż zdołało udźwignąć jej serce. Estrada była jej życiem, a życie – estradą. Spalała się, by znów zapłonąć. Umierała, by żyć wiecznie. Chorowała na brak miłości, by dać świadectwo o tym, co w życiu najważniejsze. Burzliwe życie jednej z najsłynniejszych francuskich pieśniarek pokazuje w swoim przedstawieniu Jan Szurmiej. Po raz kolejny powraca on do historii opowiedzianej przez Pam Gems w jej muzycznym dramacie. Ta historia wydarzy się na ulicy, w sali koncertowej, w Paryżu, Nowym Jorku i wyobraźni samej artystki.

Podczas niedawnej konferencji prasowej Jan Nowara, dyrektor teatru zaznaczył, że obecnie trwa bardzo intensywny czas w rzeszowskim teatrze - Dużo gramy i próbujemy, a ja z niecierpliwością czekam na ten moment, w którym podniesie się kurtyna i dziewczyny staną się „Piaf”, zmierzą się z jej legendą.

Z kolei Jan Szurmiej powiedział, że bardzo cieszy się z powrotu do Rzeszowa. – Zawsze wracam tutaj z radością, bo tu znajduję świetny zespół i prawdziwy teatr. Niestety zawirowania i zmiany dyrekcji przed 15 laty sprawiły, że nasz spektakl zszedł ze sceny „Siemaszkowej”. Ten będzie nieco inny w formie. Powracam tutaj do ascezy. Pozbawienie aktorów rekwizytów, ścian, sprawia, że widać kunszt gry aktorskiej – zaznaczył reżyser. - Dlaczego dwie Piaf? Jeśli w teatrze są dwie aktorki, których energia i warunki gwarantują jakość artystyczną, jako reżyser namawiam na zdublowanie roli i danie im szansy rozwoju. Tak się stało w „Siemaszkowej”. – Dodaje - Piaf była dzieckiem ulicy. Chcemy opowiedzieć historię człowieka, który idąc po drabinie życia osiąga szczyt, a będąc właśnie u szczytu, upada – zaznacza Szurmiej.

Legenda „Piaf” i jej muzyka towarzyszyły obu aktorkom, wcielającym się w tytułową rolę. Małgorzata Pruchnik-Chołka jako licealistka marząca o szkole aktorskiej była na spektaklu w „Siemaszce” aż pięć razy. Zaś Dagny Cipora wspomina, jak kiedyś śpiewała piosenki Edith Piaf za grosz „do kapelusza” stojąc na chodniku z dwoma muzykami. Jedna z przechodzących pań stwierdziła zwróciła im uwagę, że legendarna piosenkarka z pewnością nie śpiewałaby na ulicy.



Podkarpacki Informator Kulturalny

 KIK 2017

Wirtualne Muzea Podkarpacia

Folklor Podkarpacia

Skarby Podkarpackie

Muzeum Podkarpackie w Krośnie

Skansen Karpacka Troja

Muzeum Kresow w Lubaczowie

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza

 

teatr-siemaszkowej-baner

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

 

e-bib2

pbc

przeszlosc